Domeeni valimine võib esmapilgul tunduda lihtsa otsusena: leiad sobiva nime, kontrollid selle saadavust ja registreerid. Tegelikult on domeeni ostmine sageli keeruline strateegiline samm, mis võib ettevõtetele maksma minna tohutuid summasid. Käesolevas blogikirjutises keskendume sellele, kuidas mõned tuntud firmad sattusid olukordadesse, kus nad pidid oma soovitud domeeni eest maksma ulmesummasid – ja mida meist igaüks sellest õppida võiks.

Tesla kauaigatsetud Tesla.com
Enamik inimesi seostab nime Tesla koheselt Elon Muski juhitud elektriautode tootjaga. Kuid pikka aega polnud firmal Tesla.com domeeni. Selle asemel suunati potentsiaalsed kliendid veebilehele teslamotors.com. Miks? Sest domeen tesla.com kuulus ühele Silicon Valley insenerile, kes oli selle juba 90ndatel endale registreerinud.
Kui Tesla populaarsus ja müük kasvasid, sai üha ilmsemaks, et brändi imagole oleks oluline omada lühikest ja selget Tesla.com aadressi. Kuulujuttude kohaselt läks tehing maksma 5–11 miljonit dollarit – üks kopsakamaid summasid, mida ettevõtted on domeeni eest kunagi maksnud. See lugu rõhutab, kui tähtis on oma brändinimi varakult kindlustada. Kui Tesla oleks kohe alguses sellele domeenile “käe külge pannud”, poleks hiljem tulnud nii suurt väljaminekut teha.
Alphabeti ootamatu valik ABC.xyz
Kui Google 2015. aastal teatas, et reorganiseerib end Alphabet Inc. nime all, eeldasid paljud, et ettevõttel on kindlasti olemas ka alphabet.com domeen. Ent see kuulus hoopis autotootjale BMW ning Alphabet otsustas kasutada aadressi abc.xyz.
See samm tõi .xyz-lõpulistele domeenidele tohutult tähelepanu. Spekulandid hakkasid massiliselt registreerima uusi .xyz-nimesid, lootes need hiljem kallilt maha müüa. Tavakasutaja jaoks tähendas see, et varem odavalt kättesaadavad .xyz-domeenid võisid üleöö tunduvalt kallineda. Alphabeti otsus näitab, et isegi maailma suurimad tehnoloogiaettevõtted ei pruugi alati soovitud .com-domeeni saada. Samuti võib nende alternatiivne valik muuta väiksema tuntusega tippdomeeni (TLD) ootamatult populaarseks ja väärtuslikuks.
Block.one ja rekordiline Voice.com
Plokiahela ettevõte Block.one tekitas laineid, kui selgus, et nende uue sotsiaalmeediaplatvormi Voice jaoks osteti domeen voice.com rekordilise 30 miljoni dollari eest. Sellest sai üks ajaloo suurimaid avalikustatud domeenitehinguid.
Lisaks šokile, mida see uudis tekitas, pani tehing inimesi mõtlema: miks peab ettevõte ainult veebiaadressi eest nii hiiglasliku summa tasuma? Vastus peitub lühikese nime prestiižis, ülemaailmses äratuntavuses ja brändingus. Voice.com on lihtsasti meeldejääv ning kõlab rahvusvaheliselt – just need faktorid muudavad mõne domeeni äärmiselt väärtuslikuks.
Qihoo 360 ja numeroloogiline 360.com
Hiina internetiturvalisuse ettevõte Qihoo 360 kasutas aastaid domeeni 360.cn, kuid rahvusvahelistumise perspektiivist jäi see .cn-lõpp varju. Ettevõte mõistis, et 360.com oleks prestiižsem ja avaks uusi võimalusi globaalsel turul. Nii ostetigi 2015. aastal 360.com, mis väidetavalt maksis kuni 17 miljonit dollarit – toona üks suurimaid summasid, mida oli makstud ainult domeeni eest.
See ost tõi kaasa ka buumi lühikeste numbriliste .com-domeenide turul, kuna Hiinas on numbritel sageli sügavam kultuuriline tähendus (õnnemärgid jm). Taaskord tõestas see, kuidas ühe suure mängija otsus võib mõjutada tervet domeeniturgu.
Uued tippdomeenid: .IO ja .AI laineharjal
Lisaks suurfirmade konkreetsetele ostudele on domeeniturgu raputanud ka uued „trendikad“ tippdomeenid, nagu .io ja .ai. Alguses sai neid registreerida suhteliselt tagasihoidlike tasudega, kuid kui tehnoloogia-idufirmad – eriti need, kes tegutsevad plokiahela ja tehisintellekti valdkonnas – hakkasid just neid domeenilaiendeid eelistama, hüppasid hinnad lakke.
Kui mõni tuntud startup registreerib näiteks coolbrand.io või future.ai, tõusevad hinnad kiiresti terve laiendi ulatuses, sest spekulandid hakkavad registreerima kõiki populaarsete märksõnadega nimesid. Tänaseks on nii .io kui ka .ai domeeni registreerimistasud tõusnud ning järelturul võivad need maksta mitmekümne või koguni mitmesaja tuhande dollari suuruseid summasid.
Mida siit õppida?
Suurfirmade kogemusest saame mitmeid olulisi õppetunde.
- Planeeri domeeni ost varakult. Kui lood brändi ja tead, et tahad rahvusvaheliselt silma paista, siis on mõistlik uurida, kuidas võimalikult soodsalt soovitud domeen kätte saada. Hilisemad domeenikaotused võivad tähendada, et keegi teine registreerib selle enne sind ja küsib siis selle eest ulmelist hinda.
- Kaitse oma brändi, registreerides domeeni mitmes tippdomeenis. Kui strateegiline vajadus on olemas, võiks võimalikult varakult registreerida brändile vastavad domeeninimed, et vältida konkurentide või domeenispekulantide sekkumist. Olgu selleks .com, .ee või .io – oluline on ennetada võimalikke probleeme.
- Jälgi domeenituru trende. Kui mõni tuntud ettevõte hakkab kasutama teatud laiendit (nt .xyz, .ai või .io), võib see kiiresti mõjutada kõigi sama lõpuga domeenide hindu. Nutikas on tegutseda enne, kui massid kohale tormavad.
Kui soovid oma brändinime juba praegu kaitsta, kontrolli, kas see on veel saadaval, kasutades meie domeeniotsingut. Loe lisaks meie blogist, miks ja millal on mõistlik registreerida täpitähtedega domeene ning millal tasub domeeniga ära kaitsta oma nimi.
Navigeerimine
Populaarsed postitused

Kliendi edulugu ehk kuidas aeglane e-pood taas kiireks sai

Xdebug seadistamine Zone veebimajutuses: VSCode

Xdebug seadistamine Zone veebimajutuses: Sublime Text
