Ära seda soovitust jälgi: täna on rahvusvaheline paroolivahetamispäev

Peeter Marvet
RSS: Jaga:

Me oleme paroolidega seotust kirjutanud korduvalt: nt Hasso pikem lugu Veel kord paroolidest, siis täpselt seal välja toodud halva parooli-nõuande kasutamise tulemusest Nõrgast paroolist häkitud WordPressini 42 katsega ja loomulikult rahvusvahelise mõõtmega “Paha Panda” varastab postkaste.

Häid nõuandeid jagab aga NIST, mille “Special Publication 800-63B” võtab arvesse seniste parooli-reeglite tekitatud ebaturvalised käitumismustrid. Võid selle spikriks kõrvale võtta ja proovida vastata küsimusele:

Millised järgnevatest EI OLE NIST’i nõuded turvalisele paroolile?

(õiged vastused postituse lõpus)

  1. peab olema vähemalt 10 märki pikk
  2. peab olema vähemalt 8 märki pikk
  3. peab olema vähemalt 6 märki pikk, võib koosneda ainult numbritest
  4. peab sisaldama suur- ja väiketähte, numbrit, märki
  5. peab vähemalt X kuu järel vahetama
  6. ei tohi olla sama, mis viimased X parooli
  7. parooli või kasutajanime sisestamise lahtris ei tohi toimida copy ja paste
  8. ei tohi sisaldada nime, järjestikuseid märke, levinud salasõnu

Kasutasin seda nimekirja just turva-teemalisel esinemisel ja tuleb tunnistada, et paljud kuulajad noogutasid täpselt valede kohtade peal. Põhjuseks see, et IT-osakonnad jõustavad endiselt iganenud reegleid ning neid tirazeeritakse endiselt nii paberil kui digitaalses meedias.

Milline on siis hea ja milline halb reegel?

Hea parooli-nõue on selline, mis ei koorma liigselt kasutajat ning ei sunni teda ebaturvalisele optimeerimisele – inimene pole rumal, küll aga evolutsiooniliselt harjunud leidma kõige tõhustamat teed seatud eesmärgi saavutamiseni. Samas peaks see reegel aitama infosüsteemide arendajatel ja haldajatel meid kaitsta.

Näiteks – selleks, et parooli ei saaks N korda proovides ära arvata, peaks rakendus suutma sellist rünnet tuvastada ja takistada (konto ajutiselt lukustama), ent samas vältida teenustõkestusrünnet läbi kontode lukku ajamise.

Levinud tavad nagu sage vahetamine ja keerukusnõuded annavad aga soovitule vastupidise tulemuse: kasutaja lisab sõnale mõne numbri ja märgi ning siis suurendab sammhaaval numbrit või kasutab selleks aasta-arvu.

Kaks reeglit, mille puhul tasub viidata sellel blogipostile:

  • märgi-põhised keerukusnõuded
  • parooli kohustuslik vahetamine iga X ajavahemiku järel (aga: NIST nõuab vahetamist juhul kui  on kahtlus, et see on lekkinud)

3+2 lihtsat reeglit, mida järgida

  • salasõna asemel räägime sala-fraasist – veidi pikem isekomponeeritud liitsõna või sõnamäng/kalamburism on väga hea (jalgpallisupikulp, lumehangumine, vt insipratsiooni twitter.com/keitivilms)
  • ära kasuta sala-fraasis enda või kasutuskoha nime, levinud (sala)sõnu (Passw0rd!, kalamaja) ja järjestikuseid märgijadasid (q1w2e3r4)
  • oluliste teenuste jaoks (töökoha kasutajakonto, e-post, sotsmeedia) kasuta unikaalset sala-fraasi

Sellega on 98% tööd tehtud, kaks veidi suuremat pühendumist nõudvat soovitust on aga veel:

  • lülita olulistes teenustes (e-post, sotsmeedia) sisse kaheastmeline autentimine (2fa ehk two-factor authentication – nt SMSiga saadetav turvakood)
  • kasuta parooliseifi (LastPass, 1Password, KeePass, BitWarden) unikaalsete paroolide loomiseks ja haldamiseks, pea meeles ainult üks tugev ehk seifi sala-fraas

Viimase punkti juurde vihjeks, et KeePass on täiesti tasuta ja LastPassis saab erakonto teha tasuta (ja kui su tööandja peaks LastPassi ametlikult kasutusele võtma saad era- ja töökontole ligi ühe sisselogimisega – seejuures mõistagi nii, et tööandja EI SAA sinna ligi 🙂

Ja lõpuks…

See paroolivahetuspäev on Gizmodo klikimeelitustrikk aastast 2012, seeria viimane lugu kannab muideks pealkirja Don’t Change Your Password ning jõuab umbes samade soovitusteni ehk “ära vali lolli parooli”.

Kui su IT-osakond Gizmodot adekvaatseks allikaks ei pea, siis olgu öeldud, et maikuus on tulemas World Password Day ning TheRegister on selle kokku võtnud pealkirjaga It’s World (Terrible) Password (Advice) Day!


Õige vastus – NISTi nõuded EI OLE 1, 4, 5, 6, ja 7.

Populaarsed postitused

Partner soovitab: Kuidas luua koduleht, mis kõnetab ideaalset klienti

Partner soovitab: Kuidas luua koduleht, mis kõnetab ideaalset klienti

Cathy Kask, Celeht.ee
Kas oled vahel tundnud, et su koduleht ei peegelda sind ega sinu ettevõtet? Nii palju on öelda, nii palju võimalusi – kuid lõpuks jääd siiski omaenda...
Xdebug seadistamine Zone veebimajutuses: PhpStorm

Xdebug seadistamine Zone veebimajutuses: PhpStorm

Arne Meier
Varasemalt on Zone blogis olnud juttu Xdebug kasutamisest nii Sublime Texti kui ka Visual Studio Code baasil. Kui eelmised näited käsitlevad seadistamist...
Common Mark Certificate: Rohkem võimalusi e-posti nähtavuse ja turvalisuse tõstmiseks

Common Mark Certificate: Rohkem võimalusi e-posti nähtavuse ja turvalisuse tõstmiseks

Kaarel Urva
CMC ehk Common Mark Certificate võimaldab sinu ettevõttel tõsta oma e-kirjade usaldusväärsust ja nähtavust, kuvades brändi logo otse e-kirjade kõrval...
Partner soovitab: iga meiliturundaja vajab head maandumislehte

Partner soovitab: iga meiliturundaja vajab head maandumislehte

Smaily
Sul on suurepärane toode või teenus. Oled selle reklaamimiseks loonud professionaalse turundusmeili või uudiskirja, kuid tulemusi ei paista? Sageli...